Blog

amning og babymad

Når barnet spiser, kan det hjælpe at

  • Give mælken langsommere.
  • Lade barnet bøvse hyppigt.
  • Undgå at give barnet meget store og hyppige måltider.
  • Får dit barn modermælkserstatning så skift evt. til et andet mærke. Snak med lægen om at prøve Nutramigen modermælkserstatning (Eller en anden hypoallergen modermælkserstatning). Det er dyrt, men bliver en hel del billigere, hvis du får recept på det fra din læge.
  • Ved mistanke om refluks (sure opstød), kan det hjælpe, at barnet ammes i en mere siddende stilling samt forbliver oprejst de første 30 minutter efter endt måltid.

 

Udskift D-vitamin
De fleste D-dråber er lavet med kokosolie, og mange børn tåler det ikke. 

 

Undgå

 

Laktosefri mælkeprodukter
Lad dig ikke snyde af laktosefri mælkeprodukter. Laktose er mælkesukker. Det, din baby reagerer på, er protein i mælken, ikke sukkeret. Det hjælper derfor ikke noget at bruge laktosefri produkter. Du skal helt undgå mælkeprodukter.

 

Alternativer til mælk
Der findes en lang række (mere eller mindre velsmagende) alternativer til komælk.

 

Risdrik er ganske velsmagende og kan bruges i sovs osv. ligesom almindelig mælk. Det skal dog begrænses lidt, da det ikke er sundt for dig og din baby at indtage ris hver dag på grund af indholdet af ricin. Der er forskel på smagen alt efter producenten.

 

Mandeldrik kan også bruges. Det har en svagt grynet konsistens, som måske ikke alle bryder sig om.

 

Havredrik kan også bruges.

 

Soyadrik fås mange steder. Igen en smagssag. Men vær opmærksom på, at nogle kolik-babyer reagerer på soya. Sojadrik er ikke velegnet som mælkeerstatning til småbørn. Soja skal i det hele taget kun fylde lidt i småbørnskosten. Soja er et kendt allergen og bør derfor, som andre kendte allergener introduceres gradvist.

Comments for this post are closed.